cara mudah mengolah Terong Ikan Masak Tempoyak Nikmat

Terong Ikan Masak Tempoyak. Kali ini Food Story berkesempatan untuk memasak bareng Usman, Chief Chef dari Grage Hotel, Bengkulu. Seperti apakah cara memasak masakan khas Bengkulu tersebut? Ikan patin akan dikombinasikan dengan tempoyak tentunya akan sangat enak dan lezat.

Terong Ikan Masak Tempoyak Masak Tempoyak Ikan Patin Versi Asli Temerloh. Tempoyak ikan patin, Pangasius in sweet and spicy tempoyak sauce, specialty of Palembang. Brengkes Tempoyak Ikan Patin recipe Palembang style steamed pangasius fish with spicy tempoyak in banana leaf package recipe, from Femina. Kalian bisa belajar mengolah Terong Ikan Masak Tempoyak menggunakan 11 bahan dan 3 langkah. ini cara Kalian memasak.

Berikut bahan Terong Ikan Masak Tempoyak

  1. berikut 5 buah kepala ikan, cuci bersih.
  2. kamu butuh 2 buah terong ungu, potong bulat.
  3. berikut 1 batang serai, geprek.
  4. kamu butuh Secukupnya garam.
  5. berikut Secukupnya gula.
  6. kamu butuh 600 ml air.
  7. kamu butuh Bumbu halus :.
  8. berikut 5 buah cabe rawit merah besar.
  9. berikut 3 butir bawang merah.
  10. berikut 6 cm kunyit.
  11. menyiapkan 3 sdm tempoyak/asam durian.

Tempoyak atau tempuyak adalah masakan yang berasal dari buah durian yang difermentasi. Tempoyak merupakan makanan yang biasanya dikonsumsi sebagai lauk saat menyantap nasi. Pernahkah anda makan ikan patin masak tempoyak? Tak semua orang suka tempoyak kerana meskipun dibuat daripada isi buah durian namun, isi durian ini diasingkan daripada bijinya dan ditambah dengan sedikit garam dan disimpan selama tiga hingga lima hari di dalam suhu bilik untuk.

berikut petunjuk cara membuat Terong Ikan Masak Tempoyak

  1. Campur semua bahan & bumbu halus, kecuali kepala ikan & terong. Didihkan.
  2. Masukkan terong dan ikan. Masak hingga semua matang. Koreksi rasa.
  3. Angkat dan sajikan.

Tumis terong ungu yang dimasak bersama ikan teri semakin mengundang selera makan. Yuk, kita coba resep ini dan jadikan sebagai menu pelengkap! Selain rasanya yang kaya, tumis terong ungu ikan teri ini begitu mudah dimasak. Selain itu, bahan-bahan yang digunakan juga mudah ditemukan. Ikan patin ini dimasak dengan diberi tambahan tempoyak ialah daging buah durian yang sudah difermentasikan.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*