cara mudah Membuat Ayam tempoyak Enak

Ayam tempoyak. Tempoyak atau tempuyak adalah masakan yang berasal dari buah durian yang difermentasi. Tempoyak merupakan makanan yang biasanya dikonsumsi sebagai lauk saat menyantap nasi. Tempoyak was one of those things I never knew existed, and then I saw everywhere.

Ayam tempoyak Untuk hidangan yang sesuai dengan semua cita rasa, anda wajib sekali mencuba resepi Ayam Gulai Tempoyak ini. Tempoyak ini banyak dijumpai di daerah sumatera dan juga di Kalimantan. Cara membuat ikan patin tempoyak ini sangat sederhana namun memiliki rasa yang khas ditambah dengan tambahan rempah. kamu bisa belajar memasak Ayam tempoyak menggunakan 5 bahan dan 5 langkah. ini cara Kalian membuat.

Berikut bahan Ayam tempoyak

  1. berikut 1/2 kg daging ayam.
  2. kamu butuh 200 gr tempoyak (durian yg di permentasikan).
  3. kamu butuh 5 siung bawang putih dan bawang merah (dihaluskan).
  4. menyiapkan Secukupnya kunyit (dihaluskan).
  5. berikut 1 cm jahe +- (digeprek).

Order from Patin Tempoyak online or via mobile app We will deliver it to your home or office Check menu, ratings and reviews Pay online or cash on delivery. Tempoyak nan lezat dan aromanya yang khas hanya menjadi hidangan khas di beberapa daerah terutama daerah yang subur penghasil durian (duren). Bagi masyarakat Melayu di Bengkulu, Palembang, Lampung, Kalimantan dan Semenanjung Tempoyak biasa dikonsumsi sebagai lauk saat menyantap. Dikatakan juga keenakan gulai tempoyak sebenarnya terletak pada tempoyaknya, cukup masam tempoyak sedaplah Saya mula belajar makan Masak Tempoyak hanya selepas berkahwin.

berikut petunjuk cara memasak Ayam tempoyak

  1. Cuci bersih ayam, peraskan jeruk nipis (jeruk sambal).
  2. Halus bawang merah, bawang putih, kunyit. Aku dgn cara di tumbuk. Geprek jahe.
  3. Tumis bumbu halus beserta jahe sampai harum, masukan tempoyak, aduk2 setengah matang, masuk kan ayam, kemudian masukan air..
  4. Tambah perasa, garam/penyedap rasa. Cicipi jika kurang pas bisa tambah lg..
  5. Note : tempoyak udh ada rasa asam dan manis ya, jd tdk perlu di tambahkan asam jawa dan gula.

Ayam Masak Tempoyak ni baru pertama kali cuba. Buat yang belum tau, langsung aja simak videonya sampai habis ya. ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ #AnekaPepes. Tempoyak is rarely eaten on its own, but it is often incorporated into curry-based dishes or served as an accompaniment to vegetables and rice. Like many other fermented Asian condiments. Tempoyak adalah hasil dari fermentasi durian.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*